Wie zijn wij?/Henrik en ik/deel 2

Henrik en ik

Ik schrijf dit blog met toestemming van de NVSP op eigen titel. Het is mijn ervaring en het is niet mijn intentie om anderen te pushen of te adviseren. Ik wil delen hoe mijn lijf en geest op een aangepaste leefstijl gaan reageren. De ups en downs. Iedereen moet daar zijn eigen weg in vinden en wat voor de één werkt, kan ongeschikt zijn voor de ander. Er is op dit moment nog geen wetenschappelijk bewijs dat het werkt bij Sjögrenklachten.

Wie is Henrik en wie ben ik?

De meeste Sjögrenpatiënten zullen weten wie Henrik is. Voor wie het niet wist: Henrik Sjögren was een Zweedse oogarts die deze sfeerverlagende aandoening een naam heeft gegeven. 
Mijn naam is Pia Harrevelt, 61 jaar, partner, moeder, oma en wat je nog meer kan zijn in het leven.

Na een lange vermoeiende speurtocht van ongeveer 20 jaar kwam ik in 2014 zelf uiteindelijk op de diagnose Sjögren, wat overigens bevestigd werd door de specialisten. En dan moet of wil je daar iets aan doen of eigenlijk iets tegen doen. Dat is niet zo makkelijk. Een chronische systeemziekte is, zoals het ook klinkt, blijvend. Medicatie om Sjögren te behandelen bestaat op kunsttranen en kunstspeeksel na niet. Dat feit heb ik inmiddels geaccepteerd. Het feit dat het mijn leven op een vrij ongezellige manier beïnvloed kan ik niet zomaar zonder strijd laten gebeuren. Maar ja, waar strijd ik precies tegen en hoe moet ik dat doen? Ik rommelde maar wat aan. Beetje op mijn eten letten, beetje sporten hier en daar, beetje ontspannen, beetje liggen, beetje slapen. Een beetje structuur ontbrak, want zoals sommigen van jullie weten ben ik wat chaotisch bij tijd en wijle. En toen werd mijn aandacht getrokken door een bericht op Instagram van een leuke dame met reuma die een pilotprogramma volgde van Plants for Health. Ik volgde haar en werd enthousiast door haar positieve berichten en, niet geheel onbelangrijk, de vooruitgang die zij boekte wat betreft de reumatoïde artritis. Nu is Sjögren uiteraard een andere soort reuma, maar wel een ontstekingsreuma. Alles in mij zegt dat ik dit moet gaan doen en ondervinden.

Waarom wil ik dit?
Ik hoop op meer energie, minder ziek zijn, minder spier- en gewrichtsklachten en een betere darmwerking. Kort gezegd: meer grip op Henrik en zijn fratsen.

Hoe ga ik dat doen?
Ik schrap voor nu zoveel mogelijk dierlijke producten. Het feit dat ik niet van vlees hou maakt dit makkelijker. Van zuivel krijg ik buikpijn en eieren vind ik sinds Corona ongelooflijk stinken. Dat helpt.
Ik ga dagelijks bewegen in de vorm van wandelen, fietsen, tuinieren, yoga en krachttraining en dit niet allemaal tegelijk. Dit is het streven. De toekomst zal uitwijzen of het is gelukt.Ik ga ontspannen door meer buiten te zijn, minder schermtijd (ahum) en mindfulness. Voor dat laatste heb ik zelfs een trainer certificaat, maar ja, hoe werkt dat in de praktijk?

Valkuilen, hobbels en bobbels
Feesten, partijen, vakanties, etentjes, pestbuien, een actieve Henrik…

Wat heb ik nodig om het vol te houden?
Resultaat. Normaal gesproken doe ik pas iets als ik zeker weet dat het voor mij werkt. Nu ligt dat anders. Het is doen en zien wat er gebeurt of niet gebeurt. Wat ik dus heel hard nodig heb is mijn intrinsieke motivatie; Ik doe het voor mijzelf. Eén leven, één lijf. Trouwens met de kennis van nu over de invloed van voeding en leefstijl op veel ziektes en aandoeningen ben ik ook over de brug te trekken. Je kan natuurlijk hartstikke pech hebben bij het krijgen van een nare ziekte, maar uit steeds meer onderzoek blijkt dat voeding en leefstijl een grote rol kunnen spelen. Met dit alles in gedachte ga ik aan de slag. Henrik ook. Go Henrik!

Realistisch, meetbaar en haalbaar
Realistisch ben ik wat betreft de auto-immuunziekte die ik nu eenmaal heb. Deze zal niet verdwijnen.Het doel is beter, leuker, fijner, gezelliger.

Meetbaar wordt het als mijn bloedwaarden er beter uit gaan zien. Zou heel mooi zijn. Meetbaar is ook als ik ’s-avond niet om 20.00 uur voor pampus lig en ik er overdag voor de volle 70% tegenaan kan ik plaats van de volle 30%., wat ook weer in het vakje realistisch past.

En dan haalbaar. Tja. Wat de ene dag haalbaar is, lijkt de volgende dag een belachelijk idee. Ik leg de lat niet te hoog; wel iets hoger. Als ik elke dag Nederland in beweging doe en half uurtje wandel vind ik dat meer dan prima als uitgangspunt. Wat eten betreft houd ik het eenvoudig. Heel lekker en leuk alle ‘foodies recepten’ , maar met een lastig lijf kan ik het beter simpel houden. Een dag is zo om met 30 minuten ontkreukelen met koffie en ontbijt, 15 minuten Nederland in beweging, douchen en aankleden 30 minuten (lastig haar), 30 minuten wandelen, 2 maal 10 minuten gebitsreiniging (Sjögren he!), 15 minuten ontspanningsoefeningen, twee maal 30 minuten rust. Dat is 3,5 uur en dan doe ik niks geks, is er nog niets huishoudelijks gedaan, staat er geen voedsel op tafel en heb ik nog niet eens Married at first sight gezien.

Zo meteen gaat er een salade gemaakt worden met linzen voor de broodnodige vezels en proteïne en zoete aardappelfrietjes uit de oven. En dan zeggen we: Lekker bezig Piet!

Groet,

H&Pshopping venture 5187701 640 1

  

Geschreven door:

Pia Harrevelt

Item(s)

De winkelwagen is leeg

Login

Opslaan
Cookie gebruikersvoorkeuren
Wanneer u een website bezoekt, kan er informatie in uw browser worden opgeslagen of eruit worden opgehaald, voornamelijk in de vorm van cookies. Deze informatie kan over u, uw voorkeuren of uw...
Accepteer alles
Alles afwijzen
Lees verder...
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Accepteren
Afwijzen
Hikashop
Nodig om afterekenen in de winkel
Hikashop
Winkelwagen ID
Accepteren
Afwijzen