Kiezen in de zorg: een goede voorbereiding helpt!

Als u of uw kind ziek is en een behandeling nodig heeft, wilt u een ziekenhuis of kliniek en een zorgverlener vinden die bij uw wensen past. Maar hoe doet u dat? Patiëntenfederatie Nederland geeft u 7 tips om u op weg te helpen.

1. Bepaal wat u belangrijk vindt
U wilt bijvoorbeeld niet te ver reizen, dat het klikt met de zorgverlener, dat hij of zij veel ervaring heeft en dat er een korte wachttijd is. Zet daarom voor uzelf op een rijtje welke eisen u stelt aan een zorgverlener en ziekenhuis.

2. Zoek naar betrouwbare, objectieve informatie
Op de websites van ziekenhuizen vindt u informatie over actuele wachttijden, keurmerken en sterftecijfers. Deze informatie vindt u ook op www.zorgkaartnederland.nl.

3. Lees ervaringen van anderen
Wilt u weten wat andere patiënten voor ervaring hebben met een bepaalde zorgverlener of instelling? Kijk op www.zorgkaartnederland.nl. Daar vindt u meer dan 126.000 zorgaanbieders en er staan ruim 660.000 ervaringen online. De ervaringen van andere mensen kunnen u helpen om een beeld te krijgen waar u naartoe gaat en kunnen u helpen met kiezen.

4. Bespreek met uw huisarts wat voor u telt
Geef bij uw huisarts aan dat u wilt meedenken over de beste zorgverleners en het beste ziekenhuis voor u of uw kind. Voordat uw huisarts u doorverwijst, besluit u zo samen welke specialist goed bij u past.

5. Zoek uit wat de eventuele kosten zijn
U heeft het recht om zelf een zorgverlener of ziekenhuis te kiezen. Maar zorgverzekeraars sluiten contracten met zorgverleners en maken hierin steeds vaker keuzes. Zoek van te voren uit of u (een deel) moet betalen voor de zorgverlener van uw keuze.

6. Maak zo mogelijk eerst kennis
Het is belangrijk dat u of uw kind zich op zijn gemak voelt bij de zorgverlener en in de kliniek of het ziekenhuis. Bespreek in het eerste gesprek altijd zaken die u belangrijk vindt. Maak gerust aantekeningen of neem iemand mee. Weer thuis kunt u dan alles nog even rustig nalezen. Als het eerste contact niet prettig verloopt, kunt u om een andere zorgverlener vragen.

7. Second opinion
Heeft u al een zorgverlener, maar twijfelt u over de diagnose of behandeling die hij of zij voorstelt? U kunt dan om de mening van een andere zorgverlener vragen. U vindt het misschien lastig om uw zorgverlener te vertellen dat u een tweede mening wilt, maar bedenk dat zo’n gesprek voor zorgverleners heel gewoon is.

Zorgkaart
Meer tips
Als voorbereiding op uw bezoek aan een arts vindt u meer tips op www.begineengoedgesprek.nl. Deel uw ervaring via www.zorgkaartnederland.nl nadat u heeft gekozen voor een zorgverlener en uw behandeling hebt gehad. Daarmee helpt u anderen met het maken van een keuze.

 

Over ZorgkaartNederland
Met ruim 126.000 zorgaanbieders en ruim 6600.000 waarderingen is ZorgkaartNederland voor patiënten een betrouwbare, onafhankelijke en toegankelijke website voor het zoeken, vinden en waarderen van zorgverleners en instellingen. Per maand wordt de website meer dan 1 miljoen keer bezocht. Op de site staat ook praktische informatie over patiëntenorganisaties, aandoeningen, keuzehulpen en wachttijden. In blogs vertellen patiënten hun persoonlijke ervaringen in de zorg. Voor Patiëntenfederatie Nederland is ZorgkaartNederland een manier om patiënten een stem en daarmee ook invloed te geven. Het is daarbij van belang dat er zoveel mogelijk ervaringen van patiënten op ZorgkaartNederland komen te staan. Want ervaringen van patiënten bevatten heel veel nuttige informatie. Hiervan kunnen zorginstellingen gebruikmaken om zo hun zorg of diensten te verbeteren. ZorgkaartNederland heeft geen commerciële doelstelling. De website wordt voor een groot deel betaald uit de algemene middelen van Patiëntenfederatie Nederland. Een deel van de inkomsten krijgen we door pakketten aan te bieden aan organisaties en praktijken. Daarnaast krijgen we geld op projectbasis. Bijvoorbeeld om waarderingen te verzamelen van bewoners van verpleeghuizen. Voor al deze samenwerkingsverbanden geldt: ZorgkaartNederland verstrekt nooit informatie over de inzenders van waarderingen aan derden. Ook staan we geen enkele invloed of inmenging toe op ons redactionele beleid.